Hong Kong a Macao

Autor: Lukáš Zubo
Kategória: Zápisky z ciest
Značky: hong kong macao

Dve miesta, ktoré majú toho veľa spoločného a zároveň sú odlišné. Obe sú špeciálne administratívne oblasti Číny. V oboch je vidieť stopy európskej kultúry. V Hong Kongu Britskej, v Macau zas Portugalskej. Obe sú stvorené z betónu, ocele a skla. Všetkého na tony. V oboch sa dorozumiete po anglicky takmer všade. Či na stanici, v reštaurácii alebo len tak na ulici. V oboch sa jazdí autom po opačnej strane ako u nás. V Ázii niečo nezvyčajné, všade mi zastavili pred prechodom a púšťali ma.

Jeden zo stoviek mrakodrapov

Hong Kong. Stovky vysokých a super tenkých mrakodrapov. Omielanú pravdu, že ich je tu viac ako v samotnom New Yorku určite všetci dobre poznajú. V Hong Kongu sú pozemky veľmi drahé, preto sa s miestom šetrí, kde sa dá. Patrí preto k najpreľudnenejším miestam na svete, ak nie je práve najpreľudnenejšie. V rámci šetrenia som býval v „skromnom" guesthouse v časti Kowloon.

Na prízemí veľké trhovisko so všetkým možným tovarom, v komplexe spolu 6 blokov (A-F). Medzi blokmi som chodil 4x (!) kým som sa konečne dostal do svojej izby. Cena (16 eur/noc) bola rozhodujúca, a tak som sa musel uspokojiť s trošku nižším štandardom. Samozrejme som býval úplne najvyššie, kde nechodil ani výťah. Parádny výhľad z okna som však čakal márne. Jedno okno do šachty, druhé oproti ďalším oknám. Na poschodí bolo hádam 657 izbičiek o rozlohe 2 x 3 metre s posteľou, toaletou a sprchou. A/C však fungovala, voda tiekla, takže nebolo o čom.

Moja "hotelová" izba

Výhľad na šachtu z mojej izby

Ak ste v Hong Kongu minimálne dva dni, odporúčam zakúpiť De luxe balíček spoločnosti BIG BUS, kde získate okružnú plavbu loďou po prístave, lístok na električku vedúcu k The Peak ako aj samotnú vyhliadku, 4x lístok na loď medzi ostrovmi, plavbu tradičnou drevenou loďkou Sampan a nočnú tour mestom. Dá sa tak učiniť u každého človeka s červeným tričkom a nápisom Big Bus. Sú veľmi ochotní a všetci vedia po anglicky. Ja som si lístok kúpil v prístave StarFerry u sympatickej slečny, ktorej úsmevu sa nedalo odolať.

Že som si ponadával keď som od nej odchádzal, čo ma tento špás stál peňazí (70 eur) . Z prístavu je to ale už len kúsok k dolnej stanici električky vedúcej k The Peak. Práve tu som však ďakoval nebesám za vopred kúpený lístok. Voucher si len vymeníte u Bigbusákov a idete okolo všetkých ľudí stojacich v rade. Pozor, lístok platí len v určené hodiny cez deň (nie večer)! A tak keď chcete ísť hore večer, zaplaťte si taxík (11 eur) alebo choďte autobusom (1,3 eura).

Čakanie na autobus na Victoria Peak

Dolu určite autobusom, taxikári si pýtali 3-4 násobok toho, čo som platil cestou hore. Na vyhliadke sa v prípade priaznivého počasia pokocháte nádherným výhľadom, hlavne večer, keď sú všetky mrakodrapy vysvietené. Môžete sa nechať vyfotiť profi fotografom a fotku vám buď vytlačia alebo pošlú emailom (20 eur). Pre nekonečné zástupy odporúčam večer využiť taxík, cez deň sem treba ísť ráno, kedy tu je na pomery veľmi málo ľudí. Nachádza sa tu aj reštaurácia Bubba Gump Shrimp alebo múzeum Madam Tussauds. The Peak sa nachádza na pohorí Victoria Peak, s výškou 552 m najvyšší vrch na ostrove.

Po meste som sa okrem metra prepravoval „firemným" autobusom, kde sa stačilo preukázať lístkom a mohol som sa voziť neobmedzene. Zelenou trasou sa okrem iného dostanete do južnej časti ostrova, kde sú celkom pekné pláže. Kvalita vody však nevyzerala najlepšie. Na ostrove sa dá aj vcelku pekne trekovať. Červená trasa autobusu vedie z prístavu cez finančné centrum ostrova, desiatky budov bánk a rôznych iných inštitúcií, najznámejšie z nich sú Bank of China (367 m) a Two international Finance Centre (415 m).

Prejdete aj okolo budovy miestneho konferenčného a výstavného centra. Modrá je v Kowloon city a pre mňa bola najmenej zaujímavá. Nočná prehliadka autobusom spája všetky tieto trasy do jednej. Harbour Tour po prístave trvala asi hodinu a z vody mi poskytla trošku iný pohľad na mrakodrapy, ako keď som kráčal popri nich. Zážitok kazil len všade prítomný smog ktorého je toľko, že hádam ani nebolo možné spraviť „čistú" fotku.

Smogová fotka počas Harbour tour

Pri krátkom odpočinku som na internete našiel český bar. Bol na streche nákupného centra nad stanicou metra Kowloon. Kedže som prišiel neskoro večer, tesne pred nosom mi zavreli. Sadol som do baru vedľa a dal sa do reči s barmanom. Vysvitlo, že je z Filipín a náhodou má frajerku Češku žijúcu tu. Na druhý deň som sa vrátil do baru s príznačným názvom Pivo Czech Bar. Pýtam sa čašníčky, či tu aj chodia nejakí Česi, keďže žiadnych nevidím. Vraj nie, ale včera v noci tu bol nejaký Európan keď zavierali. Po vysvetlení, že som to bol ja, som dostal pivo zdarma. Inak stálo 7 eur.

Zaslúžená odmena v Českom bare

Ušetrené som minul po prechádzke k miestnemu trhovisku, ktorých je tu dosť veľa. Pri myšlienke, čo by som dal v tom momente za sprchu som narazil na kúpalisko uprostred vysokých barákov. Neváhal som ani sekundu, kúpil vstup (1,5 eura) a onedlho sa čľapkal vo vode. Konečne som sa ocitol na trhovisku, kde nájdete snáď všetko. Cez oblečenie, elektroniku, čajové sety, čerstvé ovocie a mäso.

Kúpalisko uprostred mrakodrapov

Macao

Po príchode do prístavu sa na vás hneď smeje „zlaté" kasíno Grand Lisboa. Majestátna budova zakrýva v diaľke stojacu Macau Tower. Zástupy ľudí prechádzajúc z hotela do kasína a opačne. Kúsok ďalej je zachovaná časť St. Paul Church zo 17.teho storočia. Je to v podstate jedna stena kostola. Ešte nad zrúcaninou je pevnosť, z ktorej je pekný výhľad na túto časť Macaa.

Ruins of St.Paul´s

Kasíno Grand Lisboa

Schodmi pred zrúcaninou a davom ľudí sa doslova pretlačíte k námestiu Senado Square, jednému z najväčších v Macau. Tu sa konali inaugurácie panovníkov za čias Portugalskej nadvlády. V 90-tych rokoch minulého storočia miestne úrady najali odborníkov z Portugalska, aby námestiu dodali farebný nádych. Budovy majú dlhú históriu a črty západu, preto sú chránené úradmi a nikto nesmie meniť ich výzor. Milujem drevené okenice južanských štátov a tu mali presne také.

Domčeky na Senado Square

V Macau toho moc nenašetríte, preto sa oplatí investovať do hotela s vonkajším bazénom, pre istotu. V horúcom počasí, aké v tejto oblasti panuje v lete asi neexistuje lepší spôsob, ako si dať v bare pivo a hodiť sa do bazéna. Výhľad z izby na Macau Tower tiež ujde. Z jej vrchu sa dá skákať bungee-jumping.

Také malé sídlisko

Večerné potulky ma nemohli zaviať nikde inde ako ku kasínam. Las Vegas of Asia, ako sa mu prezýva, ich ukrýva spolu až 38. Je to jediné miesto v Číne, kde je hazard legálny a je najväčším zdrojom príjmov, takmer 50% ekonomiky. Má najvyššie príjmy z hazardu na svete, viac ako LV. Ja som nemohol zavítať do iného ako do najväčšieho kasína na svete, The Venetian.

Hotel a kasíno v Benátskom štýle, kanály, gondoly a serenády všade navôkol. Vnútri tisíce ľudí prahnúcich po úspechu. Rôzne druhy hier, ja som hľadal ruletu. Podarilo sa mi pár kôl vyhrať, strojnásobiť vklad, ale o desať minút už bolo všetko inak. S malým mankom som si žetóny nechal zameniť naspäť a dal si radšej drink. Všetko sa tu ale točí okolo hazardu. Ľudia sem chodia iba preto. Hranice plné ľudí prichádzajúcich z Čínskej pevniny len a len za hazardom.

The Venetian - najväčšie kasíno na svete

Hneď vedľa bolo ďalšie kasíno, TheParisian. Áno, mali tu aj Eiffelovku a vôbec nie nejakú malú. Opodiaľ kasíno TheWynnPalace. Neuveríte, ale okolo budovy premávala lanovka 😊 My nemáme diaľnice na hlavnom ťahu ale tu si pokojne spravia lanovku, len tak.

Eifell Tower pri The Parisian

Kde tu narazíte na španielsku, portugalskú či francúzsku reštauráciu. Celkovo však cudzincov nestretnete veľmi veľa. Keď už na niekoho narazíte, úsmevom sa vždy pozdravia. Takmer každý hotel prevádzkuje bezplatný autobus buď k inému hotelu, k letisku alebo do prístavu. Takto sa dá ušetriť nejaká pataca (miestne platidlo), ale MHD stojí asi 0,50 eura. Úplne na juhu ostrova je pláž Hac Sa Beach, kde sa dá schladiť ak nemáte prístup k bazénu. Priezračne čistú vodu však nečakajte.

Potulky Macaom

Ak nie ste práve vášniví „tuláci" po mestách, na obe miesta stačí spolu 4 dní. So spomínaným balíčkom na autobus prejdete a navštívite najhlavnejšie atrakcie a ušetríte kopec času oproti ostatným ľuďom. V dorozumievaní nebudete mať najmenší problém. Suma sumárum, tieto destinácie sú super a odporúčam hlavne ľuďom s možnosťou prestupu na miestnych letiskách, ako dovolenkovú destináciu určite nie.